fredag 15. februar 2019

Dag 4 - Prosjektorienterte utflukter

Vi er enige om at gårsdagen var en god dag! I går var emnene i prosjektet styrende for hva vi gjorde og hvor vi var.

Atle hadde med en gruppe elever til "Athens digital lab" og "Sustainable Food Movement". Der ble de møtt med et fantastisk opplegg om matsikkerhet, matavfall og matsikkerhet. De ble utfordra til å komme med forslag for hva slags endringer de ønsket for Athen, og hvordan Athen kunne bli mer bærekraftig. En elev kom raskt med forslag om å endre rørsystemene til å tåle toalettpapir. Spøk til side var det fantastisk å se en gründervirksomhet som er bærekraftig helt ned til fundamentet, og gir unge grekere arbeidsplasser. Når det tross alt er 50 % arbeidsløshet blant de unge i Hellas, gjør det "Athens digital lab" til en bærekraftig fyrtårn i enda større grad.

"Open door" & "2. Intercultural high school at Hellinikon" er to tiltak rettet mot sosial inkludering og integrering. Jørgen hadde med to elever dit. Da vi besøkte "Open door" ble vi møtt av Athena som fortalte oss masse om tiltakene de gjør for greske barn med cerebral parese. Oppdraget "Open door" har er å fjerne stigma knyttet til handikap, og gi handikappede best mulig verktøy for å klare seg i samfunnet. I tillegg til opplæring i fag får elevene jobbtrening, stemmetrening og hjelp til fysisk opptrening. "2. Intercultural high school at Hellinikon" er et tiltak for å gi flyktninger og immigranter et steg inn i det greske samfunnet. Der får elevene tilpasset gresk undervisning, og undervisning rettet mot å lære seg språk og kultur. Rektoren ved skolen, Vassilis, møtte hos der, og han er selv greskaustralier og en suksesshistorie fra en lignende skole.

Fem heldige elever fikk turen til "Harakopio university". Mari og elevene fikk se et universitet som ligger i fine omgivelser. De fikk også interessante foredrag om transport av mat og fotavtrykkene det setter på miljøet. Det gikk noen erkjennelser blandt elevene om hvor mye vi må bedre oss når det kommer til transport på den globale arenaen. Dette er helt klart perspektiver vi må ha med videre i prosjektet.

Opplegget på skolen handlet om søppehåndtering og byplanlegging. Der hadde Grete og elevene casearbeid om fordeler, ulemper og utfordringer knyttet til fyllinger og hvordan søppelhåndteringen skal foregå. De fikk blandt annet en gjennomgang av Alimos egen historie og demonstrasjonene som oppsto da byrådet ønsket å lage en fylling i bydelen.

Det var en utrolig interessant dag. Mange faglige innspill og innblikk i situasjonen i Hellas og behovet for fokus på bærekraftig utvikling.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar